Åstuva

Åstuva i Aldersundet gir deg både utsikt og en tur gjennom et kulturlandskap, hvor det er beitedyr som holder landskapet åpent og flott.

Åstuva-@Kartverket

For å komme hit så kjører man til Aldersundet som ligger ca 9mil fra Mo i Rana langs. Kjør E12 til Utskarpen, ta av der til riksvei 17 (FV17) mot Kilboghavn. Dette er endel av kystriksveien, og kommer man nordfra så er det i underkant av 2 mil fra Kilboghavn. Vel fremme i Aldersundet tar man av ved skilt til skolen. Parker på høyresiden like før skolen og fotballbanen.

Her er det port i gjerdet og følg lysløypa ca 600m til man kommer til en grillkøte, her er det skiltet mot Åstuva (som også deler sti et stykke med tur til Klubben). Følg skogsveien og deretter stien opp mot Åstuva.

Etter 40-50min kommer man opp til platå og stien deler seg med en til høyre opp mot Klubben, men her holder man seg til stien til venstre videre oppover mot Åstuva. Nå flater det ut og terrenget blir lett å gå og man får utsikt begge veier, både nordover mot Vasstind, Strandtindan og Vassvstnet, og vestover mot Aldra og større deler av Aldersundet.

Turen er forholdsvis lett, men endel stigning store deler av turen. Turen passer for de aller fleste og er en flott dagstur med nydelig utsikt i godt vær. Turen tar omlag 2timer tur/retur med gode pauser og er ca 5km tur/retur.

Offroadsykling:

Turen kan sykles av erfarne offroadsyklere. Opp er det noen få partier som må gås, men ellers er det god sti men noen partier med stein i stien. Det er også mulig å sykle fra Vassvatnet og opp til Åstuva, men her mangler det sti store deler av ruta opp. Hvis man tar denne ruta så sykle ned og følg lysløypa tilbake til vei.