Hellerfjellet

Vakre og lettgåtte Hellerfjellet er en av de høyeste toppene øst i Rana kommune, med god utsikt i alle himmelretninger hele veien opp til toppen.

Hellerfjellet-@Kartverket

Hellerfjellet-@KartverketHit kommer man ved å kjøre ca 3,5mil fra Mo i Rana østover langs E12. noen hundre meter etter Umskardstunnelen ta til venstre og følg gammelveien opp på Umskardet. Parker her rett ved avkjørslen til Akersvatnet og følg sti oppover lia. Hvis man ikke finner stien, så ta sikte på masta på første haugen og gå dit den mest naturlige veien oppover lia. Fra masta følg stien videre nord vestover i slak stigning til man kommer inn i det lille dalføret, her skrår man svakt videre oppover og tar sikte på ei kløft med stein på andre siden hvor man fortsetter rett opp. Hold litt svakt til høyre ved den første høyden over stein ura, da kommer man til ei lita tjønn hvor man treffer på stien igjen. Følg så stien langs ryggen hele veien opp til toppen i et slakt terreng, med god utsikt både mot Akersvatnet og Gressfjellet i øst og mot Raudvatnet og videre mot Svartisen i nord øst.

Turen går i lettgått terreng, ca 9km tur/retur. Regn ca 2 1/2 time tur/retur

Ranatrasken:

Ranatrasken skiltet er på østsiden av huset på toppen.

Offroad sykling:

Turen egner seg som off road sykling. Kan være noe krevende noen få korte steder, mens ellers er det flott å sykle delvis som stisykling oppover til toppen. Turen vil bli krevende endel steder hvis det er fuktig, så turen anbefales syklet når det er tørt føre. Anbefaler også å ta den sørlige ruta etter et par kilometer. Den tar av fra stien og går oppover berg iblandet noe stein og gress. Denne ruta er mer bratt og krevende, men samtidig bedre og artig for stisykling. Etter halveis mot toppen møtes man igjen på stien oppover ryggen mot toppen. På den Virtuelle turen under vises den anbefalte sørlige ruta på returen ned fra toppen.