Innerstøtten (skitur)

Innerstøtten eller Snefjellet/Snøfjellet, er et nært og lett tilgjengelig fjell med ofte svært gode skiforhold store deler av vinteren. Dette er et mekka for toppturfolket som bruker det nesten hele døgnet i vinterhalvåret (se blant video av hodelykt tur nederst i artikkelen).

Innerstøtten-@KARTVERKET

Kjør omlag 12km fra Mo i Rana sentrum vestover langs Ev12 til Alteren. Ta av der rett etter en bussholdeplass og følg først Altermarkveien. Etter ca halveis innover så hold til høyre i kryss og fortsett videre innover Snefjellåveien, totalt ca 8km fra hovedveien. Tur oppover går først gjennom åpen granskog for deretter i et lite stykke med spredt bjørkeskog, mens mesteparten av turen er helt åpen og forholdsvis bratt terreng, men ofte med gode pudderforhold og med slusjkjøring midt på dagen på våren.

Turen opp beregnes ofte til omkring 2 timer og en nedkjøring på godt under halvtimen. Totalt omlag 7km tur/retur og renges som krevende på grunn av over 700 høydemeter. Men disse høydemeteren får man igjen for som gir deg svært godt pudderforhold. Toppturutstyr anbefales til denne turen, men kan godt gås med fjellski.

Timelapse av skikjørere på tur ned Innerstøtten/Snøfjellet

Måneskinnstur torsdag 9.februar mellom kl 1944 – 2025. Videoen inneholder 3 klipp av samme sekvens, men er fra 3 forskjellige kamereaer med forskjellige lukkertider og utsnitt. Vi ser også planeten Venus på det første klippet.