Kjølen via Majesteten

Kjølen på Nesna er et vakkert vandringsområde. Her er turbeskrivelse over Kjølen via Majesteten, en nydelig rundtur.

Kjølen-via Majesteten-@Kartverket

Start for denne turen er Nesna sentrum. Kjør eller gå først til parkeringen til Høgskolen og videre langs fotballbanen mot fjellet. Ved kraftstasjonen begynner stien oppover forbi vanntårnet. Etter 2km er man oppe på vakre Utsikten. Her er det flott utsikt over store deler av Nesna og tilhørende øyer. Etter en noen hundre meter videre er det merket løype til Sandnes og Majesteten, følg denne videre oppover lia. Her blir det periodevis bratt, men fint å gå. Etter stigningen som delvis er luftig et par plasser, så kommer man opp til vakre Majesteten, denne bærer navnet med rette da det er en Majestetisk utsikt mot Lihauet og Dønnamannen i sør og Nesna og Nesnaøyene i vest. Hit er det ca 3,5km fra Høgskolen.

Turen går videre opp til Hammarøykamman hvor man følger ryggen nordøstover og over hele Kjølen, totalt ca 6km hit. På Kjølen er det et utrolig vakkert terreng som er svært lett å gå i. Her er det utsikt i alle himmelretninger. Herfra går turen nedover langs stien ned til Utsikten og videre ned til parkeringen. Totalt er rundturen ca 10km og man bruker med normal gange i underkant av 4 timer og regnes som en tur med middels vanskelighetsgrad. En fantastisk flott tur med utsikt hele tiden. Turen kan gås begge veier.