Kjølen

Tur til Kjølen er en av de flotteste turene du kan ta på Helgelandskysten. At den er særdeles lett tilgjengelig gjør den bare enda mer fristende å gå. Kjølen har kanskje fått navnet fra at fjellryggen ligner på en båtkjøl som ligger oppned?

Kjølen-@KARTVERKET

Start ved parkeringen til Høgskolen/Nord Universitet. Start er på nordsiden av fotballbanen hvor det er et infoskilt over Nesnalia og turmulighetene her. Her starter også skiltingen hvor man skal gå. Gå langs fotballbanen og mot trafostasjonen under fjellet. Her holder du til venstre og starter med en moderat stigning oppover. Etter en kilometer kommer man til vanntårnet og man passerer dette på nordsiden og følger kjerreveien videre oppover. Det er godt merket med skilt i stort sett alle veiskiller, så følg dem. Vel over vanntårnet får man den første forsmaken på utsikten som blir bare bedre og bedre oppover. Etter 2km kommer man til Utsikten som er et eget turmål i seg selv med en formidabel panoramautsikt over Nesna og øyene utenfor. Hit er det mange som går, se egen turbeskrivelse til Utsikten .

Videre forbi Utsikten deler stien seg i 2 men møtes like over det bratte partiet etter et par hundre meter, til høyre er en bratt, men fin stigning. Velger du til venstre så er det brattere og mer steinet. Stiene møtes og man får en kort luftig- og vakkert område god utsikt. Etter et litt flatere parti går man raskt oppover og passerer vannreservoaret og kommer like etter over tregrensen. Her kommer man over i et flott fjellterreng hvor det er lett å gå. Slak stigning oppover mot målet. Vel oppe på Kjølen er det panorama utsikt fra helt i sør med Dønnamannen og nordover til innest i Sjona og mot Tomskjevelen som ruver i vest. Ta gjerne turen forbi arden og opp på toppen og se starten på Ranfjorden, Levang og innover mot Bardal.

Kjølen ligger i Nesna kommune og start er i sentrum av tettstedet. Turen er på omlag 9km og tar 2-3 timer avhengig av tempo og om man drømmer seg mye bort i den fantastiske utsikten underveis og på toppen. Nesna har merket turene godt og det er gode stier her. Området er beiteland, så husk båndtvang på evt hunder man har med seg. Turen opp hit kan også forlenges med tur videre opp til Hammarøytinden.

Zoombart panorama bilde fra Kjølen, klikk her

Offroad sykling:

Området her er ofte brukt av offroad syklere. Det er få plasser på turen man må av sykkelen på tur opp. Når man er kommet opp på Kjølen så er det et flatt og stort område som det kan sykles på. Området generelt på Nesnafjellet har flere stier som er godt egnet til stisykling.