Kubben

Kubben (1019 moh)  i Rana er en nydelig-  og  godt besøkt topp. Turen anbefales gjerne som en kveldstur i varmt sollys midtsommers, like før toppen er det nemlig en plass som har navnet Midnattsola. Så her ligger alt til rette for å få både flotte opplevelser og fine bilder.

Kubben-@Kartverket

Kjør ca 3,5 mil fra Mo i Rana langs E12 østover mot Sverige. Når man kommer ut av tunnelen på Umskardet, ta så anleggsveien mot Akersvatnet til venstre. Kjør ca 1km og parker på den store parkeringsplassen på høyre side med det samme veien har flatet ut. Her går det sti oppover på samme side som man parkerer. Turen hele veien oppover går i periodevis stigning med flate partier i mellom. Turen går stort sett på fin sti og berg, med et par innslag av lyng og myr. På bergene kan man miste stien, men her er det bare å ta sikte videre oppover ryggen mot toppen som skal følge hele veien. Ved å følge fjellryggen har man god utsikt alle veier hele tiden oppover. Mot øst ser man Krabbfjellet og innover Sauvassågå. Mot vest ser man ned mot Umskardtjønna og vestover mot Raudvatnet og ved godt vær helt til fjelltoppene på kysten og Svartisen i nordvest. Sørover er det god utsikt mot Gressfjellet og Okstindan. Vel oppe på toppen er det 360 graders utsikt, hvor man også ser mot Dunderland og Storforshei i nord.

Offroad sykling:

Turen opp til Kubben er en fin tur med stisykling, helt opp til ca 850moh. Heretter er det 100 høydemeter som ikke er egnet til offroad sykling, men over disse 100 høydemeterene kan man fint sykle til toppen ved å velge stien på østsiden av toppen og komme rundt og opp rett bak toppen.

Utskriftsvennlig kart fra Kartverket:

Kubben-@Kartverket

Virtuell 3D tur:

Turen er ca 7km tur/retur. I tørt føre er det en tur som alle kan gå i lett terreng med noe stigning, spesielt på slutten. Turen anbefales gjerne som en kveldstur i varmt sollys midtsommers, like før toppen er det nemlig en plass som har navnet Midnattsola. Så her ligger alt til rette for å få både flotte opplevelser og fine bilder. Turen er også en Ranatrasken tur.