Skardvatnet

Idylliske Skardvatnet i Selforslia anbefales besøkt. Dette er en fin og spennende tur som passer spesielt som familietur, eller som en vanlig kosetur i Selforslia.

Skardvatnet-@Kartverket

Start ved Skibua øverst i Selforslia. Her velge å gå via Skardet ovenfor Varmosletta eller via Selforsfjellet. Begge veier er spennende turer. Det er også å anbefale at man går dette som en rundtur, hvilken retning man går velger man selv.

Via Selforsfjellet så går man ned lysløypa etter at man har passert brua over Kvernbekken (man kan ogå velge tur via Varmosletta (se sort løype) å gå nedover på østsiden av Varmosletta til man møter stien opp mot Selforsfjellet). Etter et par hundre meter tar man opp på sti fra lysløypa og går oppover lia på sti. Etter nye 100meter krysser man veien fra Brennsletta og fortsetter oppover lia. Etter omlag 1km så begynner stigningen som vil fortsette omlag 400meter. Da flater det ut og man kan velge  ta en rast på Selforsfjellet før turen går videre innover mot Skardvatnet. Turen går på fin sti uten nevneverdig stigning i et fint skogsterreng. Etter omlag 1,5km kommer man frem til idylliske Skardvatnet og man runder rundt østenden av vatnet og går de siste meterne bort til Gapahuken.

Hvis man velger turen via Skardet, så ved passering av brua over Kvernbekken følg skogsveien opp til Varmosletta. Kryss over Varmosletta og gå forbi gapahuken øverst og følg sti som går oppover mot skardet. Her er det forholdsvis bratt og kan være noe krevende, men det er bare t par hundre meter med stigning så de fleste greier dette helt fint. Vel opp i skardet så følg sti som går rett frem innover dalen. Fin sti i et spennende terreng. Etter noen hundre meter ser man vestenden av Skardvatnet og etterhvert går stien flere ganger helt ned til vatnet.  Vel fremme ved gapahuken er det bare å nyte stillheten og kanskje ser man noen fiskevak.

Turen totalt er 5km og gås fint på under 2timer. Stien via Selforsfjellet kan fint sykles. Under er det 3D visning av Skardvatnet runden med retning via Selforsfjellet først og deretter Skardvatnet og ned Skardet og Varmosletta.