Stangfjellet vest (skitur)

Stangfjellet vest er en skitur som er svært populær og går i et lett terreng. Du belønnes med flott utsikt i alle retninger på toppen. Hjemover så er det nesten ikke stavtak hvis føret er godt, da sklir man nesten hele veien ned.

Stangfjellet-@KARTVERKET

Kjør vel 2,3km østover langs E12 fra Mo i Rana. Parker ved Rødekors sin hytte på den store parkeringen på høyreside. Løypa begynner helt i enden av parkeringen. Deler av denne løypa, opp til skoggrensen, kjøres jevnlig opp i løpet av vinteren og våren av Rana kommune sine dyktige folk. Vel i gang så skal man opp rundt 350 høydemeter, men de fordeles jevnt utover med en noe mer helt på slutten av løypa. Når man starter hold til den normalt oppgåtte/oppkjørte løypa til høyre etter omlag 100meter og følg den helt til topp. Løypa har noen små stignigner underveis, men går i lett terreng. Etter et par kilometer passerer man «Lærerdalen» som mange har hatt skoleturer til på vårparten opp gjennom årene. Etter ca 5km forlater man skoggrensen og går over i et nydelig åpent fjellterreng. Her kan man hvis føret er godt boltre seg på lange slake utforkjøringer når man er på retur. Vel oppe på toppen får man en nydelig utsikt ned mot Fisklausvatnet på sørsiden, østover mot Hellerfjelelt og nordover mot Storforshei og videre.

Dette er også et Ranatrasken mål og merket ett par hundre meter vestover from den normale toppen man har helt i sør. Turen er 14km tur/retur og tar 1 1/2-2 timer opp og i overkant halvtimen nedover. Totalt kan man regne 2 1/2-3 timer avhengig av føret og form.